Održavanje jahte posao je koji zahtjeva veliku brigu, ali i odgovornost, kao i svako vozilo. Kvarovi na jahtama često budu ozbiljne prirode, a da bi se taj rizik sveo na minimum potrebno je redovno održavanje. Od motora i trupa do vanjskih premaza, održavanje jahte posao je koji je može potrajati i cijelu godinu, a ne isključivo pred sezonu.
Održavanje jahte gotovo je nemoguće bez odgovarajuće infrastrukture. Ipak je riječ o vozilima teškim i do nekoliko tona. Pod infrastrukturnom prvotno se misli na hidraulične transportere i hangare koji su preduvjet za uspješne radove na jahtama.
Što pojam “održavanje jahte” podrazumijeva, koliki je trošak održavanja, kako se provjerava sustav, mijenja ulje i druge korisne informacije saznajte u nastavku teksta.
Pranje jahte
Zbog negativnog utjecaja slane vode preporuka je da se pranje jahte obavlja nakon svakog korištenja. Sol na pojedinim elementima, osim onih koji su napravljeni od visoko nehrđajućeg čelika, može dovesti do grubljenja ili čak pucanja materijala, a glavni razlog tome je što je sol korozivna.
U skladu s time, evo i nekoliko savjeta kako vašu jahtu očistiti da bude kao tek iz salona:
- Platnene elemente potrebno je čistiti blagim sapunom i vodom uz obaveznu primjenu hidroizolacijskog spreja
- Poliranje i pranje prozora bi se trebalo vršiti odgovarajućim proizvodima za kruti polikarbonat i meke vinilne materijale
- Tepih se treba redovno usisavati
- Drvene elemente preporučljivo je čistiti blagim četkicama
- Jednom mjesečno se preporuča napraviti dubinsko čišćenje dna jahte.
Mijenjanje ulja
Promjena ulja jedan je od najvažnijih elemenata kada je održavanje jahte u pitanju.
Promjena ulja utječe na radni vijek i performanse motora jahte, stoga je redovna promjena ulja itekako nužna.
Preporuke stručnjaka kažu da je ulje potrebno promijeniti nakon svakih 100 sati korištenja, što ovisi i o drugim faktorima, poput modela i godine proizvodnje.
Provjeravanje sustava na jahti
Provjeravanja sustava preporučuje se raditi barem jedno mjesečno, i to od strane stručnog mehaničara. Naime, samo za pokretanje jahtu potrebno je nekoliko sistema.
Neki od tih sustava su baterija, pumpe, nivo rashladne tekućine, gorivo, električni sustavi i slično.
Nakon provjere svih sustava, ovlašteni mehaničar bi trebao napraviti izvještaj o zatečenom stanju te dati preporuke o eventualnim popravcima.
Jednogodišnji servis jahte
Jahta zahtijeva godišnji servis generatora motora i pogonskih sistema. Jednogodišnji servis važan je kako bi pokretački mehanizmi bili u besprijekornom stanju.
Zapravo, u ovom slučaju, održavanje jahte ne razlikuje se previše od uobičajenog servisa za bilo koje drugo motorno vozilo.
Jednogodišnjim servisom podižemo nivo sigurnosti vozila, ali i sigurnosti putnika.
Bojanje dna jahte
Osim godišnjeg servisa, bojanje dna jahte jedna je od stvari koju bi vlasnik također trebao usvojiti. Bojanje dna jahte preporučuje se jednom godišnje ili barem svake druge godine.
Prilikom bojanja dna jahte, moramo skinuti postojeći lak.
U toj fazi moramo biti izuzetno pažljivi jer može doći do oštećenja dna jahte. Postojeći slojevi boje na površini se mogu veoma lako oštetiti i razrijediti.
Trošak održavanja jahte
Trošak održavanja jahte može se razlikovati ovisno o veličini i modelu jahte, kao i o tome je li riječ o rabljenom plovilu ili novom. Naime, samo za sredstva za čišćenje troškovi se penju i do nekoliko tisuća kuna.
U troškove održavanja jahte možemo ubrojiti i trošak veza. On može biti na dnevnoj, mjesečnoj ili, najčešće, godišnjoj razini. Spomenimo u tom slučaju i troškove suhog veza jer je malo vjerojatno da ćete jahtu držati u moru kroz cijelu godinu.
Najveći trošak vjerojatno je gorivo. Naime, za prosječni spremnik goriva od 350 litara potrošit ćete gotovo 12.000 kuna.
Troškovi će se povećavati tim više ako jahta nije održavana od strane profesionalnih stručnjaka. Iz tog razloga, preporuke su savjetovati se sa stručnjakom u tom području.