Vanbrodski motori na plovilima trebaju se servisirati nakon, a ne prije sezone. Održavanje vanbrodskih motora uključuje, između ostaloga, ispiranje sustava hlađenja, izmjenu antifriza ako se očekuju niske temperature te podmazivanje korozivnih dijelova motora.
Koraci za održavanje vanbrodskih motora propisani su i od strane samih proizvođača, a kako bi produžili radni vijek motora, preporučuje se, u slučaju kvara, ugradnja originalnih dijelova.
Koje ulje koristiti? Zšto je za održavanje vanbrodskih motora važno voditi evidenciju servisima? Odgovor na ova i druga važna pitanja donosimo u nastavku.
Redovito servisiranje motora
Redovni servis jahte od posebne je važnosti, a na vanbrodskim motorima obavlja se nakon 20 sati rada motora. Preporučuje se, nakon što je motor ugrađen na plovilo, napraviti kontrolu motora „na suho“, odnosno prije plovidbe.
Nakon 20 sati rada motora, provjeravaju se sljedeće komponente:
- Provjera filtera goriva
- Izmjena svjećica
- Provjera regulacije karburatora
- Provjera paljenja motora
- Zamjena ulja u motoru. Ulje se mora mijenjati češće ako se motor koristi pri malom broju okretaja.
- Podmazivanje svih pokretnih dijelova motora
- Provjera zategnutosti svih vijaka, obujmica i matica
Nakon prve kontrole motora, koju bi trebao napraviti ovlašteni serviser, druga kontrola motora kod novih plovila, ali i ostalih, slijedi nakon svakih 100 sati rada, a ona uključuje sljedeće:
- Podmazivanje svih pokretnih dijelova motora. Podmazivati treba češće ako se motor stalno koristi.
- Zamjena ulja u motoru
- Skinuti svjećice i provjeriti da nema oštećenja na porculanu i po potrebi očistiti
- Zamjena ulja u nozi motora
- Provjera filter goriva
- Provjera cink protektora
- Podmazati ozubljenje pogonske osovine i radilice motora
- Zamjena rotor pumpe vode – impeler
- Provjera svih spojeva i pritegnutosti poklopaca
Vođenje evidencije o servisima
Redovito vođenje evidencije o stanju motora jedan je od važnijih koraka u kontekstu održavanja vanbrodskih motora. Evidencijom imamo uvid u sve radove koji su na motoru napravljeni, kao i materijale te dijelove koji su naknadno ugrađeni.
Ako zanemarimo vođenje evidencije, možemo se dovesti u situaciju da izgubimo jamstvo na motor.
Evidencija o napravljenim servisima koristit će nam ako se odlučimo za prodaju plovila. Naime, evidencijska knjižica dokaz je da je motor pravilno i pravovremeno održavan, što je u situaciji da prodajemo, ali i kada kupujemo plovilo, od velike važnosti.
Odabir kvalitetnih ulja, maziva i pročistača
Izbor kvalitetnog motornog ulja za svakog vlasnika plovila jamstvo je uštede od nekoliko desetaka tisuća kuna. Naime, kod brodskih motora situacija je slična kao kod motora u automobilima, s tom razlikom da brodski motori zahtijevaju posebna ulja, a kvarovi su daleko skuplji.
Proizvođač motora će vas uvijek savjetovati da koristite ulja, maziva, aditive i pročistače od ovlaštenih prodavača i provjerenih marki.
To su proizvodi koji su prethodno već testirani na tim motorima, garantiraju kvalitetu i siguran rad motora.
Važno je napomenuti da razlikujemo dvije vrste ulja, sintetička i prirodna. Evo još nekih savjeta:
- Za 4T (četverotaktne) motore nije moguće koristiti viskozna ulja
- Sintetika je skuplja
- Za 2T (dvotaktne) motore preferira se sintetičko ulje tolerantno na razrjeđivanje
Ispiranje motora
Glavni neprijatelj gotovo svih izvanbrodskih motora je – kamenac. Kamenac se taloži u rashladnom sustavu, a s tim problemom se susreće svaki vlasnik plovila.
Šteta od nakupljenog kamenca može dosegnuti astronomske cifre. Kao posljedica kamenca često se javlja pucanje glave motora, koje se dogodi ako nije napravljeno ispiranje motora, ali i nakon nekoliko stotina radnih sati motora.
Također, kamenac uzrokuje pregrijavanje motora, odnosno pucanja aluminija.
Posljedice uzrokovane začepljenjem kanala nisu pokrivene garancijom pa proizvođači preporučuju da se nakon vožnje u vodi opterećenoj prvenstveno kalcijevim i magnezijevim solima obavezno vrši ispiranje motora čistom vodom iz vodovodne mreže.
Konzervacija motora prilikom nekorištenja
Konzervacija vanbrodskog motora nakon sezone garancija je da nećete imati velikih glavobolja kada dođe sljedeća sezona plovidbe.
Konzervacijom čuvamo motor od zimskih uvjeta, najviše od vlage i smrzavanja koje mogu napraviti veliku štetu. Ona se sastoji od nekoliko važnih postupaka, od kojih je svaki jednako važan za prevenciju neželjenih situacija.
Konzervacija motora propisana je od strane proizvođača u nekoliko kratkih crtica. Evo što ona obuhvaća:
- Ispiranje motora
- Spajanje na motor mješavine za prezimljavanje koju čini: 50 % goriva sa stabilizatorom, 40 % ulja za konzervaciju motora, te malo ulja za dvotaktne motore i antifriz
- Sprejanje karburatora
- Čišćenje svjećica, kapica, kablova te sprejanje cilindra
- Zamjena ulja iz noge
- Pražnjenje cijelog sustava goriva
Osovinu propelera očistiti i namazati mašću